Dla wygody odwiedzających korzystamy z niewielkich plików zwanych cookie zapisywanych przez przeglądarkę. Można to zmienić w ustawieniach przeglądarki. OK, schowaj
Naukę judo - podobnie jak naukę czegokolwiek innego - zacząć trzeba od poznania podstaw. W judo takimi podstawami są czynności na pozór banalne i proste: przykładowo poruszanie się po macie. Jednakże okazuje się, że w tych banalnych i prostych czynnościach również kryją się pewne tajemnice. I pomimo, że przykładowe poruszanie się znamy od dzieciństwa, nagle okazuje się, że trzeba się tej czynności uczyć na nowo.
Poniżej prezentujemy opisy oraz filmy instruktażowe dotyczące podstaw w judo.
Historia judo została opisana szczegółowo tutaj. Jigorō Kanō, tworząc swoją sztukę walki, kierował się trzema głównymi zasadami:
Zasada JU: ustąp, a zwyciężysz - jeśli będziemy się siłować, próbując przepchnąć się nawzajem, zwycięży silniejszy. Jeśli natomiast zamiast pchać - ustąpię, przeciwnik z powodu braku naporu z mojej strony sam się przewróci.
Zasada SEIRYOKU ZENYO: maksimum skuteczności przy minimum wysiłku - "pchaj, kiedy ciągnie, ciągnij, kiedy pcha" - zasada ta to dobór właściwego działania w zależności od działania przeciwnika. Wynika ona z zasady ju, polega na optymalizacji naszych działań. Jeśli poprzez moje ustąpienie przeciwnik wytrącił się z równowagi, lecz nie przewrócił, to mogę przy niewielkim wysiłku stosując odpowiednią technikę doprowadzić do jego przewrócenia się. Kluczowe jest tu zastosowanie odpowiedniej techniki - przykładowo, jeśli przeciwnik przewraca się w przód, to nie będę rzucał go w tył.
Zasada JITA KYOEI: przez czynienie dobra nawzajem do dobra wspólnego - nie musimy sami zbawiać całego świata, niech cały świat zbawi się sam. Naszym zadaniem jest bycie dobrym dla najbliższych - rodziców, rodzeństwa; na treningu dla naszego partnera i innych ćwiczących. Jeśli każdy z nas będzie dobry dla najbliższych, to wszyscy będą dobrzy dla wszystkich i w ten sposób osiągniemy dobro wspólne.
Pojęcia tori i uke
Judo jest sztuką walki, zatem do zdecydowanej większości technik potrzebny jest partner. Ćwicząc w parze, zawsze jedna z osób wykonuje wybraną technikę, a druga z nich "przyjmuje" wykonywaną technikę. Aby uprościć sposób określania ról, w judo zostały wprowadzone pojęcia na określenie, kto jest kim w danym momencie.
Tori - osoba wykonująca technikę (rzucający, jeśli techniką jest rzut; trzymający, jeśli techniką jest trzymanie itd.)
Uke - osoba "odbierająca" technikę (dosłowne tłumaczenie słowa uke to właśnie "odbierający"), czyli partner dla tori (padający, jeśli techniką jest rzut; trzymany, jeśli techniką jest trzymanie itd.)
Judogi: sposób ubierania i wiązania pasa
Sposób ubierania judogi nie różni się zbytnio od sposobu ubierania tradycyjnych spodni czy rozpinanej bluzy. Należy zwrócić jedynie uwagę na sposób wiązania spodni - przypomina to bardziej ubieranie spodni dresowych niż jeansów - spodnie nie posiadają zamka błyskawicznego, a spinane są przy pomocy sznurka, który trzeba zawiązać. Bluza w ogóle nie posiada żadnego zapięcia; zapięciem bluzy jest pas. Ważne jest, aby lewa połowa bluzy nachodziła na wierzch prawej połowy - nie ma tu znaczenia, czy ubierający jest kobietą czy mężczyzną. Bluzę spinamy pasem, który powinien być tak zawiązany, aby obie jego warstwy były spięte poziomym węzłem (żadna z końcówek pasa nie może wystawać do góry).
Judogi: sposób składania
Każdy judoka poza umiejętnością prawidłowego ubrania judogi i zawiązania pasa powinien również wiedzieć, w jaki sposób złożyć judogi, gdy jej nie używa. Japończycy są nauczeni utrzymywania porządku i dbania o posiadane rzeczy - stąd istnieją również specjalne metody do składania ubioru.
Metod na złożenie judogi jest wiele, przedstawiamy kilka wybranych. Metoda podstawowa dedykowana jest dla wszystkich początkujących judoków. Jeśli ktoś posiada judogi z naszytym backnumberem (etykieta z nazwiskiem (czasem również z imieniem), krajem pochodzenia oraz klubem zawodnika naszyta na tylnej części uwagi), to z pewnością zainteresuje go metoda składania judogi w taki sposób, aby cały backnumber był widoczny. Natomiast największych zapaleńców w treningu judo zainteresuje zapewne sposób nazwany "metodą Kodokan" - judogi złożone tą metodą mają widoczny górny fragment przedniej części uwagi.
Ukłony (Rei-ho)
Japończycy pierwotnie nie używali gestu podania dłoni (przywitanie, pożegnanie, przeproszenie, podziękowanie), podawania dłoni nauczyli się dopiero przy kontakcie ze światem zachodnim. Gestem, jakiego używali w chwilach, w których my używamy podania dłoni, były (i są nadal, szczególnie wśród starszych osób) ukłony.
W Japonii rozróżnia się kilka różnych ukłonów stosowanych w różnych sytuacjach. Ukłony te różnią się tak nieznacznie, że dla osób niewtajemniczonych wydają się być identyczne. Stąd w judo ukłony zostały uproszczone do dwóch rodzajów: ukłonu w pozycji stojącej, zwanego tachi-rei oraz ukłonu w pozycji siedzącej, za-rei. W tym miejscu młody adept judo musi się również nauczyć odpowiedniego sposobu siadania.
Tachi-rei - ukłon w pozycji stojącej, w judo wykonywany najczęściej. Wykonujemy go poprzez lekkie pochylenie tułowia i głowy wprzód (nie jest to ukłon samą tylko głową).
Za-rei - ukłon w pozycji siedzącej, w judo wykonywany zazwyczaj tylko przed i po walce w parterze. Jeśli stoimy, przed wykonaniem ukłonu należy najpierw usiąść: klękamy na lewe kolano, następnie na prawe kolano, rozluźniamy palce u nóg kładąc je płasko na macie i siadamy na własnych piętach, kładąc ręce na udach. Ukłon wykonujemy przesuwając ręce po udach aż na matę, układając je w trójkąt, po czym pochylamy tułów. Ważne jest, aby nie unieść pośladków zbytnio nad pięty. Następnie wracamy do pozycji wyjściowej - w odwrotnej kolejności.
Postawa stojąca, wersja naturalna (Shizen-tai)
Judocy stosują dwie wersje postawy stojącej: naturalną i obronną. Postawa naturalna została opracowana w taki sposób, aby można było stabilnie i bez wysiłku stać na macie. Shizen-tai - tak nazywa się owa postawa - charakteryzuje się lekkim rozkrokiem i lekkim rozstawieniem stóp. Stopy powinny stać na szerokość barków, ponadto powinny być rozchylone na zewnątrz pod kątem około 45-60 stopni. Takie ustawienie zapewnia wygodę oraz stabilność postawy. Shizen-tai występuje w trzech odmianach: shizen-hon-tai, czyli pozycja równoległa (opisana powyżej); migi-shizen-tai, czyli pozycja wykroczna prawą nogą - różnica polega na tym, że wykonujemy niewielki krok prawą nogą wprzód; hidari-shizen-tai, czyli pozycja wykroczna lewą nogą - analogicznie do odmiany prawej.
Postawa stojąca, wersja obronna (Jigo-tai)
Postawa obronna ułatwia zablokowanie przeciwnikowi wykonanie rzutu. Judocy wykorzystują ją głównie podczas walk, w sytuacjach zagrożenia (wejście przez przeciwnika do wykonania rzutu). Jigo-tai - tak nazywa się owa postawa - charakteryzuje się szerokim rozkrokiem i nisko umieszczonym środkiem ciężkości. Ręce powinny być wyciągnięte ku przeciwnikowi, palce wyprostowane - gdy staramy się chwycić judogi przeciwnika - lub zwinięte w pięść - gdy wywalczymy już uchwyt. Jigo-tai występuje w trzech odmianach: pozycja równoległa (opisana powyżej); migi-jigo-tai, czyli pozycja wykroczna prawą nogą - różnica polega na tym, że wykonujemy krok prawą nogą wprzód; hidari-jigo-tai, czyli pozycja wykroczna lewą nogą - analogicznie do odmiany prawej.
Uchwyt za judogi (Kumi-kata)
Większość rzutów w judo wymaga odpowiedniego uchwytu za judogi partnera. Uchwyt ten - zwany po japońsku Kumi-kata - również jest odpowiednio określony. Występują dwie wersje uchwytu: prawa i lewa. W przypadku wersji na stronę prawą chwytamy prawą ręką za kołnierz lewej części judogi partnera, a następnie lewą ręką chwytamy od spodu za prawy rękaw ubioru partnera. W przypadku wersji lewej postępujemy analogicznie, zamieniając strony.
Sposób uchwytu - zarówno za kołnierz jak i za rękaw - polega na owinięciu palców za materiał i dociśnięciu go do wewnętrznej części dłoni, kciuk natomiast dociska materiał od góry.
Istnieje również nieprawidłowa wersja uchwytu - tzw. jednostronna kumi-kata. Polega ona na uchwycie obiema rękami tej samej strony judogi partnera. Jednostronną kumi-kata można podczas walki stosować jedynie przez pięć sekund, chyba że stale będziemy wykonywać co najmniej wejścia do rzutów.
Osiem stron wychyleń (Happo-no-kuzushi)
Pierwszą fazą każdego rzutu w judo jest wychylenie. Wychylenie to wytrącenie partnera z równowagi, dzięki czemu jest on łatwiejszy do rzucenia, a co za tym idzie, potrzebujemy zdecydowanie mniej siły, aby wykonać rzut. Prawidłowo wychylony uke zdaje się ważyć mniej, niż wskazywałaby na to jego masa ciała, gdyż wytrącony z równowagi partner nie stoi stabilnie na macie.
Wychylić partnera możemy w ośmiu kierunkach. Istnieją cztery kierunki podstawowe: wprzód, do tyłu, w prawo i w lewo; oraz cztery kierunki po przekątnych: w prawo wprzód, w prawo do tyłu, w lewo wprzód i w lewo do tyłu. Należy pamiętać, że wychylamy partnera, a więc kierunki są określane z jego perspektywy.
Krok dostawny (Tsugi-ashi)
Wydawać by się mogło, że chodzenie jest dla człowieka tak naturalną czynnością, że raz nauczone w okresie niemowlęcym, nigdy już nie będzie musiało być zmieniane. Tymczasem judocy po macie przemieszczają się w inny sposób - a nawet na dwa sposoby. Oba te sposoby łączy jeden element - stopy stale mają kontakt z matą, nie unosimy ich, a przesuwamy po macie. Tsugi-ashi jest pierwszym z tych sposobów. Polega on na takim przemieszczaniu się, by jedna noga zawsze była z przodu (patrząc w kierunku ruchu) a druga z tyłu (ewentualnie mogą być równolegle, ale nigdy nie mogą się zamienić). Po polsku nazywamy ten ruch krokiem dostawnym; z tym, że polskie nazewnictwo kojarzy nam się głównie z ruchem w bok, a tymczasem tsugi-ashi może być stosowane we wszystkich kierunkach (przód, tył, lewo, prawo).
Krok przestawny (Ayumi-ashi)
Ayumi-ashi jest sposobem przemieszczania się po macie najbardziej zbliżonym do naturalnego sposobu chodzenia. Nikt przecież nie używa kroku dostawnego, gdy na co dzień chodzi; naturalnym dla nas krokiem jest krok przestawny - czyli taki, w którym z przodu znajduje się na przemian każda z nóg (raz lewa, raz prawa). W judo taki krok też jest częściej używany, aczkolwiek z zastrzeżeniem zachowania stałego kontaktu matą - czyli nie unosimy stóp podczas chodzenia, a przesuwamy po macie.
O ile w życiu teoretycznie można używając kroku przestawnego przemieszczać się we wszystkich czterech kierunkach (wprzód, do tyłu i na boki - wtedy często nazywamy taki krok "przeplatanką"), o tyle w judo kroku ayumi-ashi używamy tylko do przemieszczania się wprzód i do tyłu. Przemieszczenie się w bok wymagałoby skrzyżowania nóg, co w judo jest błędem, a podczas walki jest nawet niebezpieczne. Judoka ze skrzyżowanymi nogami jest bardzo podatny na wykonanie rzutu, co podczas walki kończy się przegraną.
Obrót ciała (Tai-sabaki)
Rzuty w judo można wykonywać w różnych kierunkach. Wiele rzutów wykonuje się do przodu (z perspektywy ukego), a w tym przypadku w celu wykonania większości z nich wymagany jest obrót ciała. Tai-sabaki - bo tak nazywa się w języku japońskim obrót ciała (dosłowne tłumaczenie to "ruch ciała") - można wykonać w czterech różnych wersjach: do przodu w prawo, do przodu w lewo, do tyłu w prawo i do tyłu w lewo. Poza tym istnieją pewne zasady prawidłowego tai-sabaki.
Bardzo ważne jest, aby wykonując tai-sabaki, ustawić nasze stopy pomiędzy stopami ukego. Rozkrok szerszy niż postawa partnera jest błędem. Ponadto podczas wykonywania obrotu ciała należy również nieco obniżyć pozycję - ułatwi to późniejsze wykonanie rzutu. Znajdziemy również pewien paradoks: wykonując rzut na stronę prawą obracamy się w lewo i na odwrót.